Historiek

In 1904 verliet de Amerikaanse ingenieur Clarence W. Spicer (29) de universiteit van Cornell om een bedrijf te starten in een fabriekshal in Plainfield, New Jersey. Toen hij nog studeerde, had hij al het patent te pakken van een baanbrekende cardan kruiskoppeling. Zijn uitvinding verving de standaard kettingaandrijving van wagens uit die tijd.

Spicer was dan wel een getalenteerd ingenieur en uitvinder, maar veel ervaring in zakendoen of productie had hij niet. Bovendien was de auto nog niet zo ingeburgerd als vandaag. Dit was het prille en vooral onzekere begin van ‘Spicer Universal Joint Manufacturing Company’.

Spicer begon op 1 april 1904. In het najaar had hij al drie medewerkers. Een jaar later had hij twaalf medewerkers en zijn eigen gebouw. Binnen twee jaar had de jonge ingenieur uit Edelstein een behoorlijke klantenportefeuille: Buick, Wayne, Mack, Olds, Stevens-Duryea, American Motor Car, Diamond T en E.R. Thomas.

Spicer begon op 1 april 1904. In het najaar had hij al drie medewerkers. Een jaar later had hij twaalf medewerkers en zijn eigen gebouw.

Advocaat Charles A. Dana stapte in 1914 mee in het groeiende bedrijf dat dringend kapitaal nodig had om de vraag bij te kunnen benen. Charles Dana bracht niet alleen kapitaal mee, maar ook een zeer goed zakelijk instinct. Hij werd in 1916 verkozen tot president en in 1948 voorzitter van de raad van bestuur. Het productaanbod groeide, de technologische expertise en de geografische spreiding van het bedrijf namen toe.

Vandaag is Dana een belangrijke strategische leverancier in de automotive industrie.

Dana heeft in haar geschiedenis een bijdrage geleverd aan enkele van de meest bekende voertuigen van deze wereld: Gaande van de Ford Model T en de Tweede Wereldoorlogse Willys Jeep naar de “London Cab” en NASCAR-auto’s.

Vandaag is Dana een belangrijke strategische leverancier in de automotive industrie. Het hoofdkantoor van Dana is gevestigd in Maumee (Ohio) in de USA.

In 1969 zag Clark Automotive nv in Brugge het levenslicht. Twee jaar later werkten er al 276 mensen.

Dana Brugge

In 1969 zag Clark Automotive nv in Brugge het levenslicht. De nieuwe vestiging was een project van Clark Equipment en La Brugeoise en Nivelles nv. De beide bedrijven bundelden hun krachten in transmissies voor de Europese Off-Highway markt. Twee jaar later werkten er al 276 mensen. In 1971 werd de Brugse vestiging een 100 procent dochterbedrijf van Clark Equipment Company. De volgende twintig jaar breidde het bedrijf gestaag uit.

De Amerikaanse groep Ingersoll Rand nam in 1995 Clark Equipment Company over. Twee jaar later werd de complete Clark-Hurth Components divisie verkocht aan Dana. Sindsdien behoort de Brugse vestiging tot de Off-Highway Driveline Technologies groep van Dana.

Al een maand na de overname kreeg Brugge van Dana het vertrouwen voor de ontwikkeling van alle powershift transmissies voor Dana wereldwijd. Voortdurende investeringen hebben ervoor gezorgd dat de fabriek in Brugge een state-of-the-art ontwikkelings- en productiecentrum is gebleven. Op dag van vandaag stelt Dana Brugge meer dan 500 mensen te werk.

Onze producten worden geleverd aan meer dan 1.000 klanten in dertig landen.

Dana wereldwijd

Wereldwijd stelt Dana meer dan 30.000 mensen te werk. Dana is één van de marktleiders in de ontwikkeling en productie van aandrijfsystemen inclusief assen, transmissies, warmtemanagementsystemen en afdichtingsproducten. Dana-producten kunnen worden gevonden in alle soorten van voertuigen wereldwijd, gaande van personenwagens tot vrachtwagens en Off-Highway uitrusting. De Off-Highway productdivisie van Dana Incorporated richt zich voornamelijk op deze voertuigen: zware industriële machines in de constructiesector en in de mijn- en bosbouw.

Meer informatie over Dana Off-Highway Driveline Technologies en onze producten kunt u vinden op www.dana.com. De Dana Off-Highway Drive and Motion Technologies groep heeft vestigingen in België, Duitsland, Brazilië, China, Hongarije, India, Italië, Mexico, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Deze groep ontwerpt, produceert, assembleert en verkoopt transmissies, koppelomvormers en daarmee geassocieerde elektronische controls, samen met een volledige verzameling aan (aandrijf) assen, samen een volledig aandrijfsysteem die de energie van de motor tot aan de wielen kan managen. De producten worden geleverd aan meer dan 1.000 klanten in dertig landen.

Innovatie

Dana Brugge is hét wereldwijde competentie- en productiecenter voor wat betreft koppelomvormers en powershifttransmissies voor zware voertuigen, zoals bulldozers, kranen, containerstapelaars, vorkheftrucks en mijnbouwmachines. Meer dan 500 medewerkers zorgen voor zowel ontwikkeling, productie als verkoop. Technologie en vernieuwing zijn de begrippen waar het succes van de Brugse vestiging aan te danken is.

Door de toenemende stijging van de brandstofprijzen en de steeds strengere milieuwetgeving werd er een sterke globale nood gecreëerd om zware industriële voertuigen aan te passen om hieraan te kunnen voldoen. Dana speelt perfect in op die toenemende vraag met een stroom van nieuwe technologieën. Traditionele apparaten zoals bulldozers en vorkheftrucks evolueren naar technische hoogstandjes voorzien van de laatste snufjes op het gebied van sensoren en elektronische controls (die ook worden ontwikkeld door het team van Dana Brugge).

Technologie en vernieuwing zijn de begrippen waar het succes van de Brugse vestiging aan te danken is.

Een gewone personenwagen rijdt meestal vooruit, maar Off-Highway voertuigen hebben een heel ander rijprofiel. Ze pikken een lading op, rijden ermee achteruit, terug vooruit, leveren de lading af en rijden terug naar hun vertrekpunt. Het voortdurend versnellen, afremmen, optillen en laten zakken van de lading zorgt voor een hoog brandstofverbruik en een hoge CO2-uitstoot gekoppeld aan voortdurende belasting van de aandrijflijn.

Onze controlesystemen zijn ‘zelflerend’ en worden dus continu efficiënter.

Het aantal PK’s is dus veel minder van belang dan soepel, kort en getimed schakelen bij lage en hoge snelheden, en dat allemaal gekoppeld aan een verantwoord brandstofgebruik. Een computer kan dit beter managen dan een mens. Daarom worden deze voertuigen uitgerust met een intelligente versnellingsbak. De versnelling gebeurt bijna volledig computergestuurd, waardoor zware voertuigen eenvoudiger en efficiënter zijn te besturen. Het is dus niet langer de bestuurder, maar de computer die bij het verplaatsen van lasten bepaalt wat de ideale combinatie is van snelheid, aandrijving en remhoeveelheid. Onze controlesystemen zijn bovendien ‘zelflerend’ en worden dus continu efficiënter. Het is deze integratie van mechanica, informatica en elektronica (samen mechatronica) waar in Brugge hard aan gewerkt wordt.

Gedreven door de nood aan meer efficiëntie en vermindering van de gebruikskosten doen hybride Off-Highway voertuigen steeds meer hun intrede. Het transmissiesysteem dat in Brugge wordt ontwikkeld, werkt elektromechanisch en biedt als grote voordeel een traploze snelheidsregeling, hogere energie-efficiëntie, lagere geluidsproductie, enz… Ook dit is een heel ander systeem dan bij personenwagens. Door de energie die vrijkomt bij het afremmen op te slaan in een batterij en die terug vrij te geven bij het versnellen, kan de motor op zijn meest optimale efficiëntiepunt werken, wat de gebruikskosten en CO2-uitstoot vermindert. Dit is een voorbeeld van een van de energiemanagementsystemen die onderzocht worden in het ontwikkel- en testcentrum van Dana Brugge.

10
vacatures
staan voor u klaar.
Bekijk alle 10 vacatures