Innovatie

Dana Brugge is hét wereldwijde competentie- en productiecenter voor wat betreft koppelomvormers en powershifttransmissies voor zware voertuigen, zoals bulldozers, kranen, containerstapelaars, vorkheftrucks en mijnbouwmachines. Meer dan 500 medewerkers zorgen voor zowel ontwikkeling, productie als verkoop. Technologie en vernieuwing zijn de begrippen waar het succes van de Brugse vestiging aan te danken is.

Door de toenemende stijging van de brandstofprijzen en de steeds strengere milieuwetgeving werd er een sterke globale nood gecreëerd om zware industriële voertuigen aan te passen om hieraan te kunnen voldoen. Dana speelt perfect in op die toenemende vraag met een stroom van nieuwe technologieën. Traditionele apparaten zoals bulldozers en vorkheftrucks evolueren naar technische hoogstandjes voorzien van de laatste snufjes op het gebied van sensoren en elektronische controls (die ook worden ontwikkeld door het team van Dana Brugge).

Een gewone personenwagen rijdt meestal vooruit, maar Off-Highway voertuigen hebben een heel ander rijprofiel. Ze pikken een lading op, rijden ermee achteruit, terug vooruit, leveren de lading af en rijden terug naar hun vertrekpunt. Het voortdurend versnellen, afremmen, optillen en laten zakken van de lading zorgt voor een hoog brandstofverbruik en een hoge CO2-uitstoot gekoppeld aan voortdurende belasting van de aandrijflijn.

Het aantal PK’s is dus veel minder van belang dan soepel, kort en getimed schakelen bij lage en hoge snelheden, en dat allemaal gekoppeld aan een verantwoord brandstofgebruik. Een computer kan dit beter managen dan een mens. Daarom worden deze voertuigen uitgerust met een intelligente versnellingsbak. De versnelling gebeurt bijna volledig computergestuurd, waardoor zware voertuigen eenvoudiger en efficiënter zijn te besturen. Het is dus niet langer de bestuurder, maar de computer die bij het verplaatsen van lasten bepaalt wat de ideale combinatie is van snelheid, aandrijving en remhoeveelheid. Onze controlesystemen zijn bovendien ‘zelflerend’ en worden dus continu efficiënter. Het is deze integratie van mechanica, informatica en elektronica (samen mechatronica) waar in Brugge hard aan gewerkt wordt.

Gedreven door de nood aan meer efficiëntie en vermindering van de gebruikskosten doen hybride Off-Highway voertuigen steeds meer hun intrede. Het transmissiesysteem dat in Brugge wordt ontwikkeld werkt elektromechanisch en biedt als grote voordeel een traploze snelheidsregeling, hogere energie-efficiëntie, lagere geluidsproductie, enz… Ook dit is een heel ander systeem dan bij personenwagens. Door de energie die vrijkomt bij het afremmen op te slaan in een batterij en die terug vrij te geven bij het versnellen, kan de motor op zijn meest optimale efficiëntiepunt werken, wat de gebruikskosten en CO2 uitstoot vermindert. Dit is een voorbeeld van één van de energiemanagementsystemen die onderzocht worden in het ontwikkel- en testcentrum van Dana Brugge.