Historiek

In 1904 verliet de Amerikaanse ingenieur Clarence W. Spicer (29) de universiteit van Cornell om een bedrijf te starten in een fabriekshal in Plainfield, New Jersey. Toen hij nog studeerde had hij al het patent te pakken van een baanbrekende cardan kruiskoppeling. Zijn uitvinding verving de standaard kettingaandrijving van wagens uit die tijd.

Spicer was dan wel een getalenteerd ingenieur en uitvinder, maar veel ervaring in zakendoen of productie had hij niet. Bovendien was de auto nog niet zo ingeburgerd als vandaag. Dit was het prille en vooral onzekere begin van ‘Spicer Universal Joint Manufacturing Company’.

Spicer begon op 1 april 1904. In het najaar had hij al drie medewerkers. Een jaar later had hij twaalf medewerkers en zijn eigen gebouw. Binnen twee jaar had de jonge ingenieur uit Edelstein een behoorlijke klantenportefeuille: Buick, Wayne, Mack, Olds, Stevens-Duryea, American Motor Car, Diamond T en E.R. Thomas.

Advocaat Charles A. Dana stapte in 1914 mee in het groeiende bedrijf dat dringend kapitaal nodig had om de vraag bij te kunnen benen. Charles Dana bracht niet alleen kapitaal mee, maar ook een zeer goed zakelijk instinct. Hij werd in 1916 verkozen tot president en in 1948 voorzitter van de raad van bestuur. Het productaanbod groeide, de technologische expertise en de geografische spreiding van het bedrijf namen toe.

Dana heeft in haar geschiedenis een bijdrage geleverd aan enkele van de meest bekende voertuigen van deze wereld: Gaande van de Ford Model T en de Tweede Wereldoorlogse Willys Jeep naar de “London Cab” en NASCAR-auto’s.

Vandaag is Dana een belangrijke strategische leverancier in de automotive industrie. Het hoofdkantoor van Dana is gevestigd in Maumee (Ohio) in de USA.